ISBN-13: 9783642704512 / Angielski / Miękka / 2012 / 868 str.
ISBN-13: 9783642704512 / Angielski / Miękka / 2012 / 868 str.
This volume presents to the international world of learning the first fruits of a project launched by the European Science Foundation (ESF) in 1977. Tribute should be paid to the late Professor Aleck Chloros, Judge in the Court of the Euro- pean Community, whose belief in the European ideal and enthusiasm for European co9peration and the comparative study oflegal problems made him an eloquent ad- vocate of a large-scale ESF venture into the field of comparative law. Judge Chloros had envisaged the creation of a permanent, sizable and well-equipped European in- stitute for comparative legal studies. The successive working parties convoked by the Executive Council of the ESF, which I had the honour of heading from the be- ginning, came to the conclusion that this ambitious vision could not be realized im- mediately; the financial situation of the member organizations of the ESF also de- teriorated, making a cautious approach a necessary virtue. The solution ultimately adopted by the last of the working parties - the Ad Hoc Committee for Compara- tive Law - and submitted to the General Assembly of the ESF in 1979 called for the launching of four pilot projects. In November 1980, the Assembly approved de- tailed plans for two of these projects, the first of which concerned medical respon- sibility - the subject of this volume. A Steering Committee was set up to monitor the projects. The organisation of the study was entrusted to Professor Dr.
(A) Austria.- A. Grundlagen der ärztlichen Versorgung.- I. Ethische Grundlage des Arztberufes.- II. Private oder staatlich organisierte ärztliche Versorgung.- 1. Öffentliche Krankenanstalten.- 2. Private Krankenanstalten.- III. Anzahl der Ärzte in Privatpraxen, Kliniken und Behörden.- IV. Anzahl der Behandlungen in privaten Praxen, Kliniken etc.- B. Klagen und Verfahrensgang.- I. Patientenklagen gegen Ärzte, Kliniken und Behörden, Klageart, Schadensursache, durchschnittlicher Streitwert, Anzahl der rechtskräftigen Entscheidungen.- II. Rechtsweg.- 1. Strafverfahren.- 2. Zivilverfahren.- 3. Schiedsgerichte.- 4. Ombudsmann.- C. Haftung für Fahrlässigkeit.- I. Strafrechtliche Haftung.- 1. Fahrlässige Tötung.- 2. Fahrlässige Tötung unter besonders gefährlichen Verhältnissen.- 3. Fahrlässige Körperverletzung.- 4. Gefährdung der körperlichen Sicherheit.- 5. Fahrlässige Gefährdung durch Kernenergie oder ionisierende Strahlen.- 6. Fahrlässige Gefährdung von Menschen durch übertragbare Krankheiten.- II. Strafverfolgung.- III. Zivilrechtliche Haftung.- IV. Einwilligung nach Aufklärung.- V. Kausalität.- VI. Beweislast.- VII. Gutachter.- 1. Der Arzt als Privatgutachter.- 2. Der Arzt als gerichtlicher Sachverständiger.- VIII. Zugang zu Aufzeichnungen.- IX. Schadenersatz, Schmerzensgeld.- D. Kliniken, medizinisches Gerät, Hilfspersonal.- I. Notwendigkeit von Richtlinien.- 1. Richtlinien für den freiberuflich tätigen Arzt.- 2. Richtlinien für nicht freiberuflich tätige Ärzte.- 3. Richtlinien für Krankenanstalten.- II. Haftung der Klinik für Ärzte.- III. Haftung im Ärzteteam.- IV. Haftung für medizinisches Gerät.- V. Haftung für fremdes Verschulden.- E. Versicherungssysteme.- I. Sozialversicherungspflicht.- II. Zusätzliche private Versicherung.- III. Ersetzung der Haftung durch Versicherung.- F. Spezialfragen.- I. Notfall.- II. Intensivpflege.- III. Transplantation und Transplantate.- 1. Organentnahmen aus Leichen.- 2. Organentnahmen vom lebenden Spender.- IV. Tod, Lebenswille, Sterbehilfe.- V. Experimente, Medikamententests.- (B) Belgium.- A. Fondement et organisation du systeme des soins de santé en Belgique.- I. Organisation professionelle.- II. Médecine privée — médecine d’état.- III. Nombre des médecins pratiquant dans les différentes categories d institutions.- IV. Nombre de traitements en pratique privée, cliniques etc.- B. Plaintes et procédures.- I. Réclamations des patients envers les médecins, cliniques et hôpitaux publics, nature des réclamations, causes du dommage, montants moyens des réclamations, nombre de transactions.- C. Responsabilité des médecins.- I. Introduction.- II. Responsabilité pénale du médecin — Procédure.- 1. Infraction de coups et blessures involontaires ou d’homicide involontaire.- 2. Substances toxiques.- 3. Coups et blessures volontaires.- 4. Article 422 bis du Code pénal.- 5. Conséquences du caractère d’infraction de la faute médicale.- 6. Procédure.- III. Responsabilité civile du médecin.- IV. Caractère nécessaire de l’intervention du médecin.- 1. Avortement.- 2. Chirurgie esthétique.- 3. Expérimentation.- 4. L’Euthanasie.- V. Le consentement du malade.- VI. Causalité.- VII. Charge de la preuve.- VIII. Experts.- IX. Dommages.- D. Responsabilité des cliniques, des assistants et des choses.- I. La responsabilité du médecin du fait des choses qu’il emploie.- II. Responsabilité des médecines du fait d’autrui.- II. Responsabilité des cliniques et hôpitaux.- 1. Le contrat d’hospitalisation.- 2. Responsabilité du fait d’autrui dans le chef des hôpitaux privés.- 3. Responsabilité du fait d’autrui des hôpitaux publics.- 4. Assurances.- (GB) England.- A. Bases of the System of Medical Care.- I. Ethical Basis of Medical Care.- II. Private or State-Organised Systems of Medical Care.- 1. Private.- 2. The National Health Service: The State-Organised System of Medical Care.- III. Number of Doctors in Private Practice, in Clinics and in State Agencies.- IV. Number of Treatments in Private Practice, Clinics, etc.- B. Claims and Court Cases.- I. Claims.- II. Kinds of Claim and Cause of Injury.- III. Average Amount of Claims.- IV. Settlements.- V. Cases in Court.- C. Responsibility for Negligence.- I. Criminal Responsibility.- 1. Negligence.- II. Criminal Procedure.- III. Civil Responsibility.- 1. Contract.- 2. Tort.- IV. Informed Consent.- 1. Battery.- 2. Negligence.- V. Causation.- VI. Burden of Proof.- VII. Experts.- VIII. Access to Records.- IX. Damages.- X. Limitation Period.- D. Clinics, Personnel Equipment.- I. Need for Guidelines.- II. Responsibility of the Clinic for Doctors. Vicarious Liability.- 1. Within the National Health Service.- 2. Within Private Medical Care.- III. Group Liability.- IV. Responsibility for Medical Equipment.- E. Insurance Schemes.- I. Social Insurance Obligation.- II. Additional Private Insurance.- III. Pre-emptive Insurance Schemes.- (F) France.- A. Principes déontologiques fondamentaux.- I. Bases éthiques.- II. Système privé ou géré par l’Etat.- III. Nombre de médecins dans le secteur libéral, publique et en cliniques.- IV. Nombre de traitements en cabinet privé, en clinique et dans le secteur public.- B. Réclamations et procédures judiciaires.- I. Plaintes contre médecins, cliniques du secteur privé et public, genre de plaintes, causes d’accidents, nombre moyen de plaintes, règlements amiables.- II. Procédures judiciaires.- C. Responsabilité dans les cas d’imprudence.- I. Responsabilité pénale.- II. Procédure pénale.- III. Responsabilité civile.- 1. Dans le secteur libéral.- 2. Dans le secteur public.- IV. Information et consentement.- 1. Information du patient.- 2. Consentement du patient.- V. Causalité.- 1. Nécessité d’un lien de causalité.- 2. Perte de chances de survie ou de guérison.- 3. Causalité et responsabilité pénale.- VI. Charge de la preuve.- 1. Preuve de l’information et du consentement du patient.- 2. Preuve de la faute technique.- 3. Preuve du lien de causalité.- VII. Experts.- VIII. Accés aux dossiers.- IX. Dommages; douleurs et souffrance.- D. Cliniques, équipement et personnel.- I. Nécessité de directives.- IL Responsabilité de la clinique pour ses médecins.- III. Responsabilité en équipe.- 1. Le malade a contracté avec chacun des médecins.- 2. Le chef de l’équipe a, seul, contracté avec le malade.- 3. Indépendance technique et domaine d’action commun.- 4. Sociétés civiles professionnelles.- IV. Responsabilité pour le matériel.- 1. A l’égard du malade.- 2. A l’égard des héritiers.- 3. Al’égard des tiers.- V. Responsabilité pour le personnel.- E. Systèmes d’assurance.- I. Sécurité sociale obligatoire.- II. Assurance privée supplémentaire.- III. Systèmes d’assurance.- F. Situations spéciales.- I. Cas urgents.- II. Soins intensivs.- III. Transplants et transplantation.- 1. Dispositions de portée générale.- 2. Dispositions particulières à certains prélèvements.- IV. Mort, volonté de vivre, euthanasie.- V. Expérimentation et expérience médicale scientifique.- (D) Germany.- A. Grundlagen der medizinischen Versorgung.- I.Recht und ärztliche Ethik.- II. Medizinisches Versorgungssystem.- 1. Heilberufe.- 2. Versorgungseinrichtungen.- 3. Vergütung ärztlicher Leistungen.- III. Grunddaten.- B. Medizinische Verantwortlichkeit und Verfahren.- I. Anlässe für Schadenersatzforderungen.- II. Verfahrensarten und Beteiligte.- 1. Außergerichtliche Erledigung.- 2. Verfahren vor Gutachter-und Schlichtungsstellen.- 3. Zivilverfahren.- 4. Bedeutung des Strafverfahrens.- C. Haftung für Behandlungsfehler.- I. Strafrechtliche Verantwortlichkeit.- II. Strafverfahrensrecht.- III. Zivilrechtliche Haftung.- IV. Einwilligung nach Aufklärung.- V. Kausalität.- VI. Beweislast.- VII. Gutachter.- VIII. Einsicht und Herausgabe von Krankenunterlagen.- IX. Schadenersatz und Schmerzensgeld.- D. Kliniken, medizinisches Gerät, Hilfspersonal.- I. Notwendigkeit von Richtlinien.- II. Haftung von Arbeitsteilung im Ärzteteam.- III. Einstehen für das Verhalten Dritter.- IV. Haftung für medizinisches Gerät.- E. Versicherungssysteme.- I. Sozialversicherungspflicht.- 1. Versicherungspflichtige.- 2. Versicherungsfreiheit.- 3. Versicherungsberechtigung.- 4. Entstehung der gesetzlichen Krankenversicherung.- II. Private Versicherung.- III. Ersetzung der Haftung durch Versicherung.- 1. Patientenversicherung nach schwedischem Modell.- 2. Patientenversicherung nach neuseeländischem Modell.- 3. Ablösung der Arzthaftung durch Versicherung.- F. Sondersituation.- I. Notfall.- II. Intensivbehandlung.- III. Sterbehilfe.- IV. Transplantation und Transplantate.- V Wissenschaftliche Experimente und therapeutische Versuche am Menschen.- 1. Grundsätze.- 2. Rechtsquellen.- 3. Ethikkommissionen.- 4. Haftung.- Literatur.- (GR) Greece.- Vorbemerkung.- A. Grundlagen der ärztlichen Versorgung.- I. Ethische Grundlage der medizinischen Versorgung.- 1. Der Ärztliche Berufskodex.- 2. Berufskodex des Apothekers.- II. Private oder staatlich organisierte ärztliche Versorgung.- 1. Öffentliche Krankenanstalten.- 2. Gesundheitszentren (Polikliniken).- 3. Gesundheitsämter.- 4. Private Krankenanstalten.- III. Anzahl der Ärzte in Privatpraxen, Kliniken und Behörden sowie Anzahl der Behandlungen in privaten Praxen, Kliniken etc.- IV. Das System der Gewährung medizinischer und pflegerischer Leistungen nach dem neuen Gesetz über das »Nationale Gesundheitssystem«.- B. Klagen und Verfahrensgang.- I. Patientenklagen gegen Ärzte, Kliniken und Behörden, Klageart, Schadensursache, durchschnittlicher Streitwert der Klagen, Anzahl der Entscheidungen.- 1. Inhalt und Art des Anspruchs.- 2. Ansprüche aus einem Vertragsverhältnis.- 3. Geschäftsführung ohne Auftrag.- 4. Ansprüche aus unerlaubter Handlung.- 5. Anspruchskonkurrenz.- 6. Folgen der Unterscheidung.- 7. Ansprüche des Patienten gegenüber Privatkliniken, Krankenversicherungsträgern etc.- II. Rechtsweg.- C. Haftung für Fahrlässigkeit.- I. Strafrechtliche Haftung.- 1. Allgemeines.- 2. Abtreibung (Art. 304 StGB).- 3. Verletzung des Berufsgeheimnisses (Art. 371 StGB)..- 4. Ärztlich-chirurgische Eingriffe.- II. Strafverfolgung.- III. Zivilrechtliche Haftung.- 1. Begriffsbestimmung und Voraussetzung der Haftung.- 2. Gegenstand der (vertraglichen) Verpflichtung des Arztes.- 3. Inhalt der ärztlichen Sorgfaltspflicht.- 4. Nähere Definition der Sorgfaltspflicht.- 5. Entlastende Klauseln.- IV. Einwilligung nach Aufklärung.- V. Kausalität.- VI. Beweislast.- VII. Gutachter.- VIII. Zugang zu Aufzeichnungen.- IX. Schadenersatz, Schmerzensgeld.- D. Kliniken, medizinisches Gerät, Hilfspersonal.- I. Notwendigkeit von Richtlinien.- II. Haftung der Klinik für Ärzte.- III. Haftung im Ärzteteam.- IV. Haftung für medizinisches Gerät.- V. Haftung für assistierende Personen.- E. Versicherungssysteme.- I. Sozialversicherungspflicht.- II. Zusätzliche private Versicherung.- III. Haftpflichtversicherungsmöglichkeiten.- F. Spezialfragen.- I. Notfall.- II. Intensivpflege.- III. Transplantation und Transplantate.- 1. Transplantationen vom lebenden Spender.- 2. Transplantation nach dem Ableben des Spenders.- IV. Tod, Lebenswille, Sterbehilfe.- 1. Tod.- 2. Euthanasie.- 3. Tötung mit Einwilligung (Art. 300 StGB).- V Experimente, Medikamententests.- 1. Experimente.- 2. Medikamententests.- G. Kritische Beurteilung.- Literatur.- (I) Italy.- A. Bases of the System of Medical Care.- I. Ethical Basis of Medical Care.- II. The Organisation of the Medical Care System.- B. Claims and Court Cases Regarding Medical Care.- C. Responsibility for Negligence.- I. Criminal Responsibility.- II. Criminal Procedure.- III. Civil Responsibility.- IV. Informed Consent.- V. Causation.- VI. Burden of Proof.- VII. Experts.- VIII. Access to Records.- IX. Damages; Moralinjury.- D. Clinics, Machines and Employees.- I. Responsibility of the Clinic for Doctors.- II. Group Liability.- III. Responsibility for Medical Machines.- IV. Vicarious Liability.- E. Insurance Schemes.- F. Special Situations.- I. Emergencies.- II. Transplants.- III. Death and Euthanasia.- IV. Experimentation.- G. Conclusions.- (NL) Netherlands.- A. Bases of the System of Medical Care.- I. Ethical Basis of Medical Care.- II. Private or State Systems of Medical Care.- III. Number of Doctors in Private Practice, Clinics and State Agencies.- IV. Number of Treatments.- B. Claims and Court Cases.- I. Claims of Patients Against Doctors, Clinics and State Agencies, Kind of Claims, Causes of Injury, Average Amount of Claims, Number of Settlements.- II. Court Proceedings.- C. Responsibility for Negligence.- I. Criminal Responsibility.- II. Criminal Procedure and Disciplinary Courts.- III. Civil Responsibility.- IV. Informed Consent.- V. Causation.- VI. Burden of Proof.- VII. Experts.- VIII. Access to Records.- IX. Damages: Pain and Suffering.- D. Clinics, Machines and Employees.- I. Need for Guidelines.- II. Responsibility of the Clinic for Doctors.- III. Group Liability.- IV. Responsibility for Medical Machines.- V. Vicarious Liability.- E. Insurance Schemes.- I. Social Insurance Obligation.- II. Additional Private Insurance.- III. Preemptive Insurance Schemes.- (N) Norway.- A. Basis of the System of Medical Care.- I. Introduction.- II. Organisation of Health Services.- III. Extent of the Health Services.- IV. Patient’s Rights.- 1. The Right to Become a Patient.- 2. The Right to Demand or Refuse Special Treatment.- 3. The Patient’s Right to Information.- 4. Access to Records.- 5. Health Personnel and the Duty of Confidentiality.- V. Ethical Basis of Medical Care.- VI. Regulation of the Medical Profession.- 1. Authorization and Licence.- 2. Forfeiture of the Right to Practise as a Doctor.- 3. The Relationship with Other Groups Engaged in the Treatment of Sick People.- B. Claims and Court Cases.- C. Liability for Negligence.- I. Criminal Liability.- 1. Offences Against Life, Body and Health.- 2. Illegal Abortions.- 3. Violation of the Duty to Render Assistance.- 4. Malpractice.- 5. Violation of the Act on Drugs.- 6. False Medical Certificates and Unwarranted Use of Social Insurance.- 7. Breach of Confidentiality.- 8. A Special Form of Punishment: Suspension of the Right to Practise Medicine.- II. Civil Liability.- 1. Introduction.- 2. Negligence.- 3. Vicarious Liability.- 4. Strict Liability.- 5. Experts.- 6. Burden of Proof.- 7. Damages, Pain and Sufferings.- III. Social Insurance.- 1. National Insurance Coverage of Expenses Incurred Through Medical Treatment.- 2. National Insurance Coverage of Loss of Income.- IV. Insurance Plans.- 1. The Hospital Owner’s Insurance.- 2. The Doctor’s Insurance.- (P) Portugal.- A. General Aspects.- I. Present Situation in Respect of Claims and Court Cases.- II. Principles of Medical Ethics.- 1. The Deontological Code: Its Juridical Value.- 2. Disciplinary Responsibility.- III. Organisation of the Health System.- 1. Constitutional Principles.- 2. Legislative Developments.- 3. Characteristics of the National Health Service: Medical Career Structure: Public and Private Medicine.- 4. Conclusion.- B. Civil Responsibility.- I. General Principles of Civil Responsibility.- II. Relationship Between Contractual and Extracontractual Liability.- 1. Concurrence Between the Two Forms of Liability?.- 2. Damages; Pain and Suffering.- III. Access to Records.- 1. Access to Medical Records During the Course of the Trial.- 2. Access to Medical Records Outside the Courts.- 3. Statutory Duty to Allow Access to Medical Records.- 4. Public Hospitals.- IV. Causation and Burden of Proof.- V. Responsibility of Public Hospitals and Private Clinics.- 1. Extracontractual Responsibility of Public Hospitals.- 2. Contractual Liability of Public Hospitals.- 3. Contractual and Extracontractual Liability in Private Clinics.- VI. Vicarious and Group Liability.- 1. Exemption Clauses.- VII. Responsibility for Medical Equipment.- VIII. Informed Consent.- IX. Experts.- X. Insurance Schemes.- 1. Social Insurance Obligation.- 2. Liability Insurance.- XI. Replacement of Liability by Insurance Protection.- 1. Accidents.- 2. Sickness.- 3. The Role of Civil Liability.- C. Criminal Responsibility.- I. Introduction.- II. General Questions.- 1. The Exercise of the Profession.- 2. The Duty to Treat.- 3. Professional Secrecy.- 4. Medical Intervention from the Point of View of Criminal Law.- III. Specific Questions.- 1. Therapeutical Abortion.- 2. Sterilisation.- 3. Artificial Insemination.- 4. Euthanasia.- 5. Transplants and Transplantations.- IV Relationship Between the Civil and the Criminal Action.- (Sc) Scotland.- A. The Bases of Medical Care.- I. System of Medical Care.- II. The Extent and Distribution of Medical Treatment.- B. Claims and Court Cases.- I. The Extent and Levels of Claims and Court Cases.- 1. The Number of Claims and Court Cases.- 2. Size of Awards and Settlements.- 3. Conclusion.- II. Court Proceedings Etc.- 1. Civil.- 2. Investigatory Mechanisms.- 3. Criminal.- C. Responsibility for Negligence.- I. Criminal Responsibility and Criminal Procedure.- 1. Criminal Procedure.- 2. Criminal Law.- II. Civil Responsibility.- III. Informed Consent.- IV. Causation.- V. Burden of Proof.- VI. Experts.- VII. Access to Records by the Patient.- 1. Application Before the Case Has Commenced.- 2. Application After the Case Has Commenced But Before the Pleadings Have Reached Their Final Stage.- 3. Applications Once the Written Pleadings Have Reached Their Final Form.- VIII. Access to Records by Persons Other Than the Patient.- IX. Damages: Pain and Suffering.- D. Clinics, Personnel, Equipment.- I. Forms of Joint Liability.- 1. Vicarious Liability.- 2. Joint Fault.- II. Equipment Failure.- III. Lack of Guidelines.- (SU) Soviet Union.- A. Health Care and Social Insurance.- I. HealthCare.- II. Social Insurance.- B. Medical Actions with Detrimental Outcome.- C. General View on the Types of Violation of Duty by Medical Personnel and Medical Institutions.- D. Basic Criminal Acts Committed by Medical Personnel.- I. Failure to Render Aid to a Patient.- II. Rendering Medical Aid Contrary to Regulations.- E. Civil Responsibility of Medical Institutions: Legal Nature of Responsibility.- F. Material Prerequisites of Civil Responsibility.- I. Professional Unlawful Action.- II. Damage.- III. Causal Relations.- IV. Fault.- G. Procedural Prerequisites of Civil Responsibility.- I. Capacity To Be Sued.- II. Burden of Proof.- III. Statute of Limitations in Compensation for Damage.- (E) Spain.- A. Deontological and Legal Bases of Medical Care in Spain.- I. Ethical Principles of Medical Treatment.- II. Private and State Systems of Medical Treatment.- III. Legislation on Hospitals; Special Rules for Physicians; Auxiliary Medical Personnel.- 1. Legislation on Hospitals.- 2. Special Rules Affecting Some Physicians.- 3. Auxiliary Medical Personnel.- B. Judicial and Administrative Competence with Respect to Complaints About Medical Care.- I. Definition of Administrative and Ordinary Jurisdiction.- II. Labour Jurisdiction.- III. Competence of the Civil and Criminal Jurisdiction with Respect to Complaints Concerning Medical Care.- C. The Physician’s Culpable Responsibility.- I. Legitimate Practice of the Profession as an Exemption.- II. The Doctor’s Criminal Responsibility.- III. Criminal Negligence.- IV. Responsibility as a Prerequisite to the Criminal Process.- 1. Priority of the Criminal Process over the Civil Process.- 2. Articles 22 and 101–108 of the Penal Code.- 3. The Civil Action in the Criminal Process.- D. The Physician’s Civil Responsibility Arising from Civil Fault.- I. The Physician’s Civil Responsibility in General.- II. Contractual Responsibility.- III. Relation Between Contractual and Extracontractual Responsibilities..- IV. Requirements for the Physician’s Civil Responsibility.- V. The Patient’s Consent and His Right to be Informed.- VI. Evidence in Medical Responsibility Cases.- E. Assigning Medical Responsibility.- I. Teamwork.- II. Clinics and Similar Institutions.- III. Use of Instruments and Machines.- F. Social Insurance and Medical Responsibility.- G. Private Medical Care Insurance in Spain.- I. General Principles.- II. Specific Legislation.- 1. Legally Permissible Types of Insurance Company and Their Registration.- 2. Parties to the Medical Care Contract.- 3. The Premium and Other Elements of the Contract.- 4. The Insurance Policy.- 5. The Medical Services’ Contract Between the Physician and the Insurance Firm.- 6. Consequences of the Contract.- III. Preventive Insurance.- H. Organ Transplantation.- I. Intensive Care; Death.- J. Drugs Manufacture and Control.- References.- (S) Sweden.- A. Introduction.- B. Organisation of Medical Care in Sweden.- C. The Patient’s Rights.- D. Criminal Responsibility.- E. Administration Jurisdiction.- F. Tort Liability.- G. The Patient Insurance Scheme.- I. Organization, Costs and Premiums.- II. Underlying Policy.- III. Statistics.- IV. Scope of the Insurance.- V. Injuries of Treatment.- VI. Diagnostic Interference.- VII. Incorrect Diagnosis.- VIII. Infections.- IX. Accidents.- X. Some Special Questions.- XI. Compensation.- H. Conclusions.- (CH) Switzerland.- A. Grundlagen der ärztlichen Versorgung.- I. Ethische Grundlagen der medizinischen Versorgung.- II. Private oder staatlich organisierte ärztliche Versorgung.- III. Anzahl der Ärzte in Privatpraxen, Kliniken und Behörden (gemäß Statistik der Schweizerischen Ärztegesellschaft und des amtlichen statistischen Jahrbuches).- B. Klagen und Verfahrensgang.- I. Patientenklagen gegen Ärzte, Kliniken und Behörden, Klageart, Schadensursache, durchschnittlicher Streitwert der Klagen, Anzahl der Entscheidungen.- C. Haftung für Fahrlässigkeit.- I. Strafrechtliche Haftung.- II. Strafverfolgung.- III. Zivilrechtliche Haftung.- IV. Einwilligung nach Aufklärung.- V Kausalität.- VI. Beweislast.- VII. Gutachter.- VIII. Zugang zu Aufzeichnungen.- IX. Schadenersatz, Schmerzensgeld.- D. Kliniken, medizinisches Gerät, Hilfspersonal.- I. Notwendigkeit von Richtlinien sowie Haftung der Klinik für Ärzte.- II. Haftung im Ärzteteam.- III. Haftung für medizinisches Gerät.- E. Versicherungssysteme.- I. Sozialversicherungspflicht.- 1. Sozialversicherung.- 2. Invalidenversicherung.- 3. Unfallversicherung.- 4. Krankenversicherung.- 5. Militärversicherung.- II. Zusätzliche private Versicherung.- Anhang: Medizinisch-ethische Richtlinien der Schweizerischen Akademie der medizinischen Wissenschaften.- Richtlinien für die Organisation und Tätigkeit der Zentralen medizinisch-ethischen Kommission.- Richtlinien für Forschungsuntersuchungen am Menschen.- Richtlinien für die Sterbehilfe.- Kommentar zu den „Richtlinien für die Sterbehilfe“.- Medizinisch-ethische Richtlinien zur Transplantation.- Richtlinien für die Definition und die Diagnose des Todes.- Medizinisch-ethische Richtlinien für die artifizielle Insemination.- Medizinisch-ethische Richtlinien zur Sterilisation.- Nachwort.- Literatur.- (YU) Yugoslavia.- A. Medical Law and Health Care.- I. Medical Law.- 1. Present State.- 2. Sources.- II. Health Care.- 1. Ethical Principles.- 2. Right to Protection of Health.- 3. Medical Services.- (a) Medical Personnel and Institutions.- (b) Number of Medical Personnel.- III. Health Insurance.- 1. Compulsory Health Care Insurance.- 2. Scope.- 3. Financing of Health Care.- IV. Claims Against Medical Personnel and Institutions.- 1. Why is the Number of Claims Small?.- B. Responsibility of Medical Personnel and Institutions for Negligence.- I. Criminal Responsibility.- 1. Criminal Acts of a Specifically Medical Nature.- (a) Unconscionable Treatment of Patients.- (b) Failure to Render Medical Aid.- (c) Unlawful Transplantation of Parts of Human Body.- (d) Illicit Abortion.- 2. Criminal Proceedings.- (a) Initiating Proceedings.- (b) Course of Proceedings in Court of First Instance.- (c) Evidence.- (d) Property Claims.- II. Civil Responsibility.- 1. Legal Nature and Substantive Prerequisites.- (a) Dilemma Between Breach of Contract and Tort Liability.- (b) Practical Differences Between Contractual and Tort Liabilities.- (c) Substantive Prerequisites of Civil Responsability.- (aa) Damage.- (bb) Violation of Legal Obligations.- (cc) Fault.- (dd) Causal Relation.- 2. Procedural Prerequisites.- (a) Capacity To Be a Defendant.- (»Burden of Proof.- (c) Enforceability of Claim for Damages.- Index des sujets.
Dr. jur. Dr. h.c. mult. Hans-Ludwig Schreiber, Professor für Strafrecht und Allgemeine Rechtstheorie, ist Hochschullehrer an der Abteilung für Arzt- und Arzneimittelrecht der Juristischen Fakultät der Universität Göttingen. Er war langjährig Präsident der Universität Göttingen.
1997-2024 DolnySlask.com Agencja Internetowa