"Dokonaliśmy próby, aby w cyklu niniejszych wykładów, przeznaczonych dla nauczycieli, stworzyć podstawy antropologii, podstawy nauki o wychowaniu, która stać się może sztuką wychowania, sztuką, która wzbudzać będzie w człowieku na nowo element życia z tego, co martwe". Rudolf Steiner
"Dokonaliśmy próby, aby w cyklu niniejszych wykładów, przeznaczonych dla nauczycieli, stworzyć podstawy antropologii, podstawy nauki o wychowaniu...
"Człowiek współczesny może wybrać dwie drogi, by otrzymać wieści z minionych czasów. Gdy chce się czegoś dowiedzieć o zdarzeniach zewnętrznych, może się oprzeć na zewnętrznych dokumentach, na źródłach historycznych albo, jeśli chce się dowiedzieć czegoś o duchowych stosunkach, może się oprzeć na źródłach religijnych. Bądź też może zapytać: Co mogą powiedzieć nam ludzie, którzy sami zdołali otworzyć dla swego duchowego wzroku nieprzemijającą kronikę, którą nazywamy Kroniką Akasza, ową wielką panoramę, na której niezniszczalnym pismem utrwalone...
"Człowiek współczesny może wybrać dwie drogi, by otrzymać wieści z minionych czasów. Gdy chce się czegoś dowiedzieć o zdarzeniach zewnętrz...
Najpierw sagi żyją w jakimś narodzie i przyjmowane są w sposób egzoteryczny, zewnętrznie i dosłownie. Potem zaczyna się niewiara w to dosłowne ujmowanie legendy i ludzie wykształceni próbują znaleźć symboliczne, obrazowe wytłumaczenie sagi. Jednak poza tymi dwoma objaśnieniami kryje się jeszcze pięć innych, ponieważ każda saga ma siedem znaczeń. Trzecie znaczenie to takie, że jesteście w stanie te sagi ponownie w pewien sposób przyjąć dosłownie. Najpierw jednak musicie nauczyć się rozumieć język, w jakim one powstały.
Rudolf Steiner
Najpierw sagi żyją w jakimś narodzie i przyjmowane są w sposób egzoteryczny, zewnętrznie i dosłownie. Potem zaczyna się niewiara w to dosłown...
Musimy sobie uzmysłowić, że ludzi, którzy żyją nadal w świecie duchowym, nie powinniśmy sobie wyobrażać takimi, jakimi byli tutaj pod koniec życia. Trywialne wyobrażenie, jakie ludzie sobie tworzą, że na przykład ci, którzy umierają jako dzieci, po tamtej stronie również żyją jako dzieci, jest oczywiście fałszywe. Postać, jaką zmarli mieli przed śmiercią, może się tak obrazowo ukazać w imaginacji; nie jest to jednak postać, lecz wrażenie. Umrzeć może dziecko, ale istota ludzka, która była wcielona w dziecku, może być bardzo rozwiniętą duszą i żyć...
Musimy sobie uzmysłowić, że ludzi, którzy żyją nadal w świecie duchowym, nie powinniśmy sobie wyobrażać takimi, jakimi byli tutaj pod koniec...
Książka ta, dzięki klarownemu opisaniu różnych źródeł powstawania problemów i konfliktów społecznych, daje podstawy do zrozumienia także dzisiejszych gospodarczych oraz kulturalnych problemów. Obecnie świat szuka prawidłowych kierunków rozwoju. Autor nie podaje gotowych schematów rozwiązań, bo społeczne życie zmienia się pod wpływem wielu czynników, do których powinny się dostosować na bieżąco gospodarka i prawo, jednak opisuje zasady, którymi powinno kierować się państwo, by umożliwić harmonijny rozwój w sferze gospodarczej, prawnej i kulturalnej . Sfera...
Książka ta, dzięki klarownemu opisaniu różnych źródeł powstawania problemów i konfliktów społecznych, daje podstawy do zrozumienia także d...
Przedstawione w tej książce trzy wykłady Rudolfa Steinera poruszają istotne problemy naszej współczesności, których nie można rozwiązać przy pomocy sił materialno-technicznych, lecz jedynie w oparciu o impulsy duchowo-moralne. Ukazują one człowieka jako siłę stwórczą w kosmosie, dlatego nie można go traktować jako istoty ograniczonej jedynie do stałej cielesności fizycznej. Wykłady te stanowiły przygotowanie do nowego impulsu w medycynie.
Przedstawione w tej książce trzy wykłady Rudolfa Steinera poruszają istotne problemy naszej współczesności, których nie można rozwiązać prz...
Rudolf Steiner jest z pewnością zdumiewającym zjawiskiem, które należałoby spróbować potraktować poważnie. Głosi on kilka nauk, w które wierzyłam od dawna, a między innymi tę, że [...] poznanie świata duchowego można zdobyć samemu dzięki silnemu, świadomemu i systematycznemu myśleniu. Nie wolno zachowywać się biernie jak mistyk czy marzyciel, lecz wysiłkiem własnego myślenia zdobyć ogląd świata, skądinąd przed nami ukrytego.
Rudolf Steiner jest z pewnością zdumiewającym zjawiskiem, które należałoby spróbować potraktować poważnie. Głosi on kilka nauk, w które wi...
Człowiek widzący nadzmysłowo nie powinien się ograniczać do mówienia o tym tylko tym ludziom, którzy również widzą już świat nadzmysłowy. Musi kierować swoje słowa do wszystkich ludzi, mówi bowiem o rzeczach, które dotyczą każdego człowieka. Co więcej, wie on dobrze, że bez znajomości tych rzeczy nikt nie może stać się człowiekiem w prawdziwym tego słowa znaczeniu.
Człowiek widzący nadzmysłowo nie powinien się ograniczać do mówienia o tym tylko tym ludziom, którzy również widzą już świat nadzmysłowy....
Tytułowa brama Księżyca i brama Słońca to podwójne wrota łączące nas ze światem duchowym. Brama księżyca związana jest z naszą przeszłością, z tym, co przeżyliśmy i czego dokonaliśmy w naszych wcześniejszych inkarnacjach, a co zostaje zapisane w naszym ciele astralnym przy wstępowaniu w obecne życie. Istotami, które wpisują to w nasze ciało astralne, są jestestwa duchowe, które niegdyś żyły na Ziemi wraz z ludźmi, a obecnie przebywają na Księżycu. Natomiast brama Słońca prowadzi nas w przyszłość. Autor na podstawie konkretnych postaci historycznych...
Tytułowa brama Księżyca i brama Słońca to podwójne wrota łączące nas ze światem duchowym. Brama księżyca związana jest z naszą przeszło...
Na treść niniejszej książki składają się rozważania w formie seminaryjnej, w których R. Steiner wraz z przyszłymi nauczycielami pierwszej szkoły waldorfskiej omawiał praktyczną stronę różnych obszarów nauczania, sposoby rozwiązywania problemów, jak również stawiał nauczycielom określone zadania do rozwiązania.
Na treść niniejszej książki składają się rozważania w formie seminaryjnej, w których R. Steiner wraz z przyszłymi nauczycielami pierwszej sz...