ISBN-13: 9788367503013 / Polski / broszurowa / 2023 / 498 str.
Czołowy intelektualista XX wieku o barbarzyństwie społeczeństwa konsumpcyjnego. Cykl rozmów z Pier Paolo Pasolinim z lat 1955-1975 przybliżających światopogląd tego wybitnego twórcy: reżysera, pisarza i poety. Wywiady obrazują szeroką sferę zainteresowań Pasoliniego obejmującą zagadnienia kultury, sztuki, polityki, historii, religii. Czytelnik znajdzie wiele do dziś aktualnych wątków, m. in. rozważania o roli artysty i sztuki w społeczeństwie, destrukcyjnej roli kapitalizmu, znaczeniu religii we współczesnym świecie, zanikaniu tradycyjnych wartości i postępującej unifikacji społeczeństw, wolności jednostki i zagrożeniach dla praw człowieka.***Sprawiedliwszy, lepszy jest świat represyjny niż świat tolerancyjny, bo w represji przeżywa się wielkie tragedie, rodzi się świętość i heroizm. W tolerancji definiuje się różnorodność, analizuje i izoluje anomalie, tworzy getta. Wolałbym być niesprawiedliwie potępiony niż tolerowany.***Faszyzm skończył się, ponieważ opierał się na Bogu, rodzinie, ojczyźnie, armii - na wszystkich tych rzeczach, które teraz nie mają żadnego znaczenia. (...) Uważam konsumpcjonizm za gorszy faszyzm niż faszyzm klasyczny, ponieważ faszyzm klerykalny nie przekształcił Włochów, nie wszedł w nich. Był to system totalitarny, ale nie totalny. Mogę podać tylko jeden przykład: faszyzm przez całe dwadzieścia lat sprawowania władzy próbował zniszczyć dialekty. Nie udało się. Natomiast władza konsumpcyjna, która twierdzi, że chce zachować dialekty, niszczy je.
Czołowy intelektualista XX wieku o barbarzyństwie społeczeństwa konsumpcyjnego. Cykl rozmów z Pier Paolo Pasolinim z lat 1955-1975 przybliżających światopogląd tego wybitnego twórcy: reżysera, pisarza i poety. Wywiady obrazują szeroką sferę zainteresowań Pasoliniego obejmującą zagadnienia kultury, sztuki, polityki, historii, religii. Czytelnik znajdzie wiele do dziś aktualnych wątków, m. in. rozważania o roli artysty i sztuki w społeczeństwie, destrukcyjnej roli kapitalizmu, znaczeniu religii we współczesnym świecie, zanikaniu tradycyjnych wartości i postępującej unifikacji społeczeństw, wolności jednostki i zagrożeniach dla praw człowieka.***Sprawiedliwszy, lepszy jest świat represyjny niż świat tolerancyjny, bo w represji przeżywa się wielkie tragedie, rodzi się świętość i heroizm. W tolerancji definiuje się różnorodność, analizuje i izoluje anomalie, tworzy getta. Wolałbym być niesprawiedliwie potępiony niż tolerowany.***Faszyzm skończył się, ponieważ opierał się na Bogu, rodzinie, ojczyźnie, armii - na wszystkich tych rzeczach, które teraz nie mają żadnego znaczenia. (...) Uważam konsumpcjonizm za gorszy faszyzm niż faszyzm klasyczny, ponieważ faszyzm klerykalny nie przekształcił Włochów, nie wszedł w nich. Był to system totalitarny, ale nie totalny. Mogę podać tylko jeden przykład: faszyzm przez całe dwadzieścia lat sprawowania władzy próbował zniszczyć dialekty. Nie udało się. Natomiast władza konsumpcyjna, która twierdzi, że chce zachować dialekty, niszczy je.