ISBN-13: 9788324240098 / Polski / broszurowa / 2023 / 220 str.
Władza misjonarzy to książka o misjonarskim zapale zmieniania świata i o kryzysie świeckiej religii towarzyszącej liderom nowych technologii, o ich świętokradztwach i sprofesjonalizowanej pokucie mającej przywrócić harmonię technologicznego raju na ziemi z Alphabetem, Metą, Apple i TikTokiem w roli głównej. Także o skruszonych inżynierach, żałujących każdej chwili, którą poświęcili na wymyślanie uzależniających algorytmicznych rozwiązań na naszych smartfonach i komputerach. Gdy technologia, rynek i konkurencja stawały się religią, szefowie firm nowych technologii i mediów zostawali misjonarzami Nowego Technooświecenia. Facebook (Meta) i Google (Alphabet) - organizacje o silnych kosmologiach - emanowały boskością i instrumentalnie wykorzystywały święte wartości, takie jak sprawiedliwość. Współczesne etyczne katastrofy big tech i zmierzch technobogów oznaczają kryzys legitymizowania przez świecką religię ich niewinności, sprawczości i bezkarności. Zanika wiara w ich dobre intencje i neoliberalną sakralizację rynku. Upada imperatyw policzalności wszystkiego, dostrzegana jest fasadowość języka świeckiej religii i ujawniane są fałszywe metafory. Na horyzoncie widać jednak świt nowego technouniwersum. Na gruzach świętego przymierza między użytkownikiem a big tech rodzą się nowe wizje i mity. Już nie naprawy świata, ale poprawy człowieka, a czasem jego zastępowania, jak w wypadku generatywnej sztucznej inteligencji. Prof. dr hab. Jan Kreft (Politechnika Gdańska). Kierownik Centrum Badań nad Zarządzaniem Algorytmicznym. Wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, menedżer zarządzający firmami mediów i nowych technologii. Autor kilkunastu książek, między innymi: Władza platform, Władza algorytmów, Za fasadą społeczności, Koniec dziennikarstwa, jakie znamy.
Władza misjonarzy to książka o misjonarskim zapale zmieniania świata i o kryzysie świeckiej religii towarzyszącej liderom nowych technologii, o ich świętokradztwach i sprofesjonalizowanej pokucie mającej przywrócić harmonię technologicznego raju na ziemi z Alphabetem, Metą, Apple i TikTokiem w roli głównej. Także o skruszonych inżynierach, żałujących każdej chwili, którą poświęcili na wymyślanie uzależniających algorytmicznych rozwiązań na naszych smartfonach i komputerach. Gdy technologia, rynek i konkurencja stawały się religią, szefowie firm nowych technologii i mediów zostawali misjonarzami Nowego Technooświecenia. Facebook (Meta) i Google (Alphabet) - organizacje o silnych kosmologiach - emanowały boskością i instrumentalnie wykorzystywały święte wartości, takie jak sprawiedliwość. Współczesne etyczne katastrofy big tech i zmierzch technobogów oznaczają kryzys legitymizowania przez świecką religię ich niewinności, sprawczości i bezkarności. Zanika wiara w ich dobre intencje i neoliberalną sakralizację rynku. Upada imperatyw policzalności wszystkiego, dostrzegana jest fasadowość języka świeckiej religii i ujawniane są fałszywe metafory. Na horyzoncie widać jednak świt nowego technouniwersum. Na gruzach świętego przymierza między użytkownikiem a big tech rodzą się nowe wizje i mity. Już nie naprawy świata, ale poprawy człowieka, a czasem jego zastępowania, jak w wypadku generatywnej sztucznej inteligencji. Prof. dr hab. Jan Kreft (Politechnika Gdańska). Kierownik Centrum Badań nad Zarządzaniem Algorytmicznym. Wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, menedżer zarządzający firmami mediów i nowych technologii. Autor kilkunastu książek, między innymi: Władza platform, Władza algorytmów, Za fasadą społeczności, Koniec dziennikarstwa, jakie znamy.