ISBN-13: 9788380128583 / Polski / broszurowa / 2023 / 208 str.
Na początku XX wieku, gdy teatrologia zyskiwała autonomię jako dyscyplina uniwersytecka, jej przedmiotem badań uczyniono przedstawienie. Po ponad stu latach nie przestano zadawać pytania: co stanowi istotę teatru? Czy wszystko jest teatrem, a może raczej widowiskiem lub performansem? Ta nieodwracalna skłonność ku otwartości i elastyczności granic ponowoczesnej teatrologii rodzi z oczywistych względów wiele wątpliwości i niepokojów związanych z jej tożsamością, lecz równocześnie sprawia, że znajduje się ona w procesie, niejako in statu nascendi. [] Oddajemy do rąk Czytelników zbiór będący zaledwie sygnałem (jednym z wielu) na rozdrożach teatrologii, przystankiem w bezkresnej podróży, refleksją pielgrzyma, wątpliwością filozofa, świadectwem praktyka. Ta polifoniczna wypowiedź ogniskuje co najmniej kilka obszarów badawczych kluczowych dla współczesnej nauki o widowiskach. Adriana Świątek, magister, doktorantka w Zakładzie Teatru i Dramatu w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego, gdzie od 2011 roku realizuje projekt badawczy SLAVDOM! EXPEDITION z obszaru antropologii widowisk skoncentrowany wokół zagadnienia Obrzęd weselny jako widowisko kulturowe w huculskiej kulturze ludowej. Wykładowca na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W 2012 roku otrzymała Wyróżnienie Jego Magnificencji Rektora UŚ za osiągnięcia w działalności kulturalnej. Organizatorka plenerów antropologiczno - teatrologicznych ze studentami Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Gardzienicach oraz na Podlasiu (ich rezultatem: wystawa fotografii Rytuał świętej codzienności człowieka gardzienickiego w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek oraz premiera spektaklu Opowieść z Grzybowszczyzny na deskach Teatru Korez). Autorka licznych reportaży fotograficznych (m.in. W drodze do raju, Pielgrzymi, Huculski Kraj). Cykl fotografii Pielgrzymi znalazł się wśród wyróżnionych w SPECIAL SECTION STORIESPORTFOLIOS URBAN 2015 STREET PHOTO CONTEST. Reżyserka filmów krótkometrażowych (m.in. Rites de passage prezentowany na festiwalach w Polsce i w Europie) oraz filmów dokumentalnych. Wybrane publikacje: publikuje w Kwartalniku Kulturalnym Opcje, Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym Śląsk, czasopiśmie redagowanym przez pracowników, współpracowników i doktorantów związanych z Zakładem Teorii i Historii Kultury Uniwersytetu Śląskiego Laboratorium Kultury. Piotr Tenczyk, absolwent teatrologii na Uniwersytecie Śląskim, rocznik 1985. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego Dom z Jaśkowic. Współtwórca Otwartego Forum w Jaśkowicach. Aktor, reżyser i literat. Od lat związany z poezją m.in. jako współtwórca zabrzańskiej grupy poetyckiej Kubek bez Klamek czy wieloletniego projektu kulturalnego Tajemnicza Grupa Bez Nazwy, działającego na terenie Zabrza i organizującego w tym mieście wiele imprez teatralnych, kabaretowych i muzycznych. Współpracował z Cieszyńskim Studiem Teatralnym. Działa w Orzeszu. Wielbiciel Stachury, Becketta, Tuwima i Hartwig. Zapalony żeglarz i beskidzki turysta. Mąż i ojciec. Wybrane publikacje: Wiersze o ludziach (STDzJ, 2013), Poemat o czasie przeżytym (Zaułek Pomyłka, 2015). Drukowany w takich pismach jak Śląsk, Zalew Kultury, Po-mysł, Kurier Szczeciński.
Na początku XX wieku, gdy teatrologia zyskiwała autonomię jako dyscyplina uniwersytecka, jej przedmiotem badań uczyniono przedstawienie. Po ponad stu latach nie przestano zadawać pytania: co stanowi istotę teatru? Czy wszystko jest teatrem, a może raczej widowiskiem lub performansem? Ta nieodwracalna skłonność ku otwartości i elastyczności granic ponowoczesnej teatrologii rodzi z oczywistych względów wiele wątpliwości i niepokojów związanych z jej tożsamością, lecz równocześnie sprawia, że znajduje się ona w procesie, niejako in statu nascendi. [] Oddajemy do rąk Czytelników zbiór będący zaledwie sygnałem (jednym z wielu) na rozdrożach teatrologii, przystankiem w bezkresnej podróży, refleksją pielgrzyma, wątpliwością filozofa, świadectwem praktyka. Ta polifoniczna wypowiedź ogniskuje co najmniej kilka obszarów badawczych kluczowych dla współczesnej nauki o widowiskach. Adriana Świątek, magister, doktorantka w Zakładzie Teatru i Dramatu w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego, gdzie od 2011 roku realizuje projekt badawczy SLAVDOM! EXPEDITION z obszaru antropologii widowisk skoncentrowany wokół zagadnienia Obrzęd weselny jako widowisko kulturowe w huculskiej kulturze ludowej. Wykładowca na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W 2012 roku otrzymała Wyróżnienie Jego Magnificencji Rektora UŚ za osiągnięcia w działalności kulturalnej. Organizatorka plenerów antropologiczno - teatrologicznych ze studentami Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Gardzienicach oraz na Podlasiu (ich rezultatem: wystawa fotografii Rytuał świętej codzienności człowieka gardzienickiego w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek oraz premiera spektaklu Opowieść z Grzybowszczyzny na deskach Teatru Korez). Autorka licznych reportaży fotograficznych (m.in. W drodze do raju, Pielgrzymi, Huculski Kraj). Cykl fotografii Pielgrzymi znalazł się wśród wyróżnionych w SPECIAL SECTION STORIESPORTFOLIOS URBAN 2015 STREET PHOTO CONTEST. Reżyserka filmów krótkometrażowych (m.in. Rites de passage prezentowany na festiwalach w Polsce i w Europie) oraz filmów dokumentalnych. Wybrane publikacje: publikuje w Kwartalniku Kulturalnym Opcje, Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym Śląsk, czasopiśmie redagowanym przez pracowników, współpracowników i doktorantów związanych z Zakładem Teorii i Historii Kultury Uniwersytetu Śląskiego Laboratorium Kultury. Piotr Tenczyk, absolwent teatrologii na Uniwersytecie Śląskim, rocznik 1985. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego Dom z Jaśkowic. Współtwórca Otwartego Forum w Jaśkowicach. Aktor, reżyser i literat. Od lat związany z poezją m.in. jako współtwórca zabrzańskiej grupy poetyckiej Kubek bez Klamek czy wieloletniego projektu kulturalnego Tajemnicza Grupa Bez Nazwy, działającego na terenie Zabrza i organizującego w tym mieście wiele imprez teatralnych, kabaretowych i muzycznych. Współpracował z Cieszyńskim Studiem Teatralnym. Działa w Orzeszu. Wielbiciel Stachury, Becketta, Tuwima i Hartwig. Zapalony żeglarz i beskidzki turysta. Mąż i ojciec. Wybrane publikacje: Wiersze o ludziach (STDzJ, 2013), Poemat o czasie przeżytym (Zaułek Pomyłka, 2015). Drukowany w takich pismach jak Śląsk, Zalew Kultury, Po-mysł, Kurier Szczeciński.