ISBN-13: 9788367360609 / Polski / miękka ze skrzydełkami / 436 str.
Kate zamienia malowniczy przylądek Cape Breton na roponośne piaski zachodniej Kanady, a studenckie życie humanistki na magazyn narzędzi wielkiej kopalni – wszystko po to, by spłacić kredyt zaciągnięty na naukę. Czy to się może udać?W swoim autobiograficznym komiksie, podbijającym serca anglojęzycznych czytelników (również Baracka Obamy, który umieścił tytuł na liście najlepszych lektur roku), Kate Beaton powraca pamięcią do tych dwóch lat spędzonych na piaskach – w epoce, kiedy kopalnie uzyskiwały swoje największe zyski, a jednocześnie najbardziej niszczyły środowisko naturalne, gdy za pracą emigrowały tam setki mężczyzn i tylko nieliczne kobiety.Jako jedna z nich autorka doświadczyła upokorzeń i przemocowych zachowań, a silna patriarchalna struktura utrudniała jej szukanie sprawiedliwości.Kaczki to nie tylko opowieść o indywidualnej traumie czy uwikłaniu w niszczące mechanizmy wielkiego przemysłu, ale przede wszystkim obserwacja złożonych procesów zachodzących w społecznościach pracowników odciętych od swoich korzeni i rodzin, a skoncentrowanych na zarobku i przetrwaniu w grupie. Czy taka praca zmienia człowieka? Czy można pozostać sobą tam, gdzie nie ma miejsca na emocje i prywatność? Czy my na pewno poradzilibyśmy sobie lepiej?Nagrody przyznane Kate Beaton i jej komiksowi: – 2023 – Eisner Award dla najlepszego albumu autobiograficznego i autorki– 2023 – Ignatz Award dla najlepszego albumu– 2023 – Ringo Award dla najlepszego albumu non fiction i autorki– 2023 – Harvey Award dla najlepszego albumu– 2023 – Doug Wright Award dla najlepszego albumu– 2023 – Canada Reads dla najlepszej książki roku„W „Kaczkach” Beaton nie mówi nam, w jakim stopniu kapitalizm drenuje, wykorzystuje, komercjalizuje i alienuje. Ani tego nie pokazuje. Odtwarza życie w kopalni piasków roponośnych w najdrobniejszych szczegółach i pozwala nam samodzielnie wyciągnąć wnioski – tak jak sama musiała to zrobić, gdy pojawiła się tam w wieku dwudziestu jeden lat. Efekt jest porażający. Pomimo ceny, jaką sama za to zapłaciła, Beaton utkała ze swoich doświadczeń rozległą i kompletną tkaninę, która oddaje człowieczeństwo ludzi wykonujących rodzaj brudnej roboty, w której wszyscy mamy udział.ALISON BECHDEL, autorka Fun Home
Kate zamienia malowniczy przylądek Cape Breton na roponośne piaski zachodniej Kanady, a studenckie życie humanistki na magazyn narzędzi wielkiej kopalni – wszystko po to, by spłacić kredyt zaciągnięty na naukę. Czy to się może udać?W swoim autobiograficznym komiksie, podbijającym serca anglojęzycznych czytelników (również Baracka Obamy, który umieścił tytuł na liście najlepszych lektur roku), Kate Beaton powraca pamięcią do tych dwóch lat spędzonych na piaskach – w epoce, kiedy kopalnie uzyskiwały swoje największe zyski, a jednocześnie najbardziej niszczyły środowisko naturalne, gdy za pracą emigrowały tam setki mężczyzn i tylko nieliczne kobiety.Jako jedna z nich autorka doświadczyła upokorzeń i przemocowych zachowań, a silna patriarchalna struktura utrudniała jej szukanie sprawiedliwości.Kaczki to nie tylko opowieść o indywidualnej traumie czy uwikłaniu w niszczące mechanizmy wielkiego przemysłu, ale przede wszystkim obserwacja złożonych procesów zachodzących w społecznościach pracowników odciętych od swoich korzeni i rodzin, a skoncentrowanych na zarobku i przetrwaniu w grupie. Czy taka praca zmienia człowieka? Czy można pozostać sobą tam, gdzie nie ma miejsca na emocje i prywatność? Czy my na pewno poradzilibyśmy sobie lepiej?Nagrody przyznane Kate Beaton i jej komiksowi: – 2023 – Eisner Award dla najlepszego albumu autobiograficznego i autorki– 2023 – Ignatz Award dla najlepszego albumu– 2023 – Ringo Award dla najlepszego albumu non fiction i autorki– 2023 – Harvey Award dla najlepszego albumu– 2023 – Doug Wright Award dla najlepszego albumu– 2023 – Canada Reads dla najlepszej książki roku„W „Kaczkach” Beaton nie mówi nam, w jakim stopniu kapitalizm drenuje, wykorzystuje, komercjalizuje i alienuje. Ani tego nie pokazuje. Odtwarza życie w kopalni piasków roponośnych w najdrobniejszych szczegółach i pozwala nam samodzielnie wyciągnąć wnioski – tak jak sama musiała to zrobić, gdy pojawiła się tam w wieku dwudziestu jeden lat. Efekt jest porażający. Pomimo ceny, jaką sama za to zapłaciła, Beaton utkała ze swoich doświadczeń rozległą i kompletną tkaninę, która oddaje człowieczeństwo ludzi wykonujących rodzaj brudnej roboty, w której wszyscy mamy udział.ALISON BECHDEL, autorka Fun Home