ISBN-13: 9788385679790 / Polski / 2013 / 114 str.
Praca poświęcona wybranym kompozycjom muzyki kameralnej Paula Hindemitha z udziałem waltorni podzielona została na trzy główne rozdziały. Pierwszy z nich poświęcony jest kwintetowi dętemu Kleine Kammermusik op. 24 nr 2. Uwypuklona została rola Festiwalu Kameralnej Muzyki Współczesnej w Donaueschingen, który stał się punktem zwrotnym w karierze zawodowej Hindemitha. Opatrzona przykładami nutowymi analiza przebiegu muzycznego wraz z uwagami interpretacyjno-wykonawczymi stanowi podsumowanie pierwszej części pracy. Rozdział drugi zawiera informacje na temat dorobku sonatowego kompozytora z zastrzeżeniem, że chodzi o dzieła dojrzałego okresu twórczości. Szeroka znajomość zagadnień w zakresie warsztatu wykonawczego niemalże każdego z instrumentów, na które Hindemith pisał swoje utwory wynikała nie tylko z wiedzy teoretycznej ale przede wszystkim własnych doświadczeń w grze na nich. Część ta zawiera kompleksowy opis muzycznej treści Sonaty na róg i fortepian, wraz z komentarzem dotyczącym interpretacji jej poszczególnych fragmentów. Ostatni rozdział poświęcony został Sonacie na cztery waltornie z roku 1952. Ujawnia on mało znany epizod z życia kompozytora. Dzieło powstało bowiem pod wpływem niemalże muzycznej prowokacji wywołanej przez czterech waltornistów z okolic Salzburga, którzy grając na peronie dworca kolejowego, zbudzili śpiącego w nocnym pociągu Hindemitha. Wyrazem wdzięczności wobec tak uroczego żartu było stworzenie jednego z najważniejszych kwartetów waltorniowych w historii tego gatunku. Część ta również, wzorem uprzednich, koncentruje się na interpretacyjnych aspektach utworu. Ukłonem dla wyjątkowej roli rogu w historii kultury niemieckiej było ujęcie w utworze wariacji na temat szesnastowiecznej pieśni Ich Schell mein Horn. Jej treść opowiada smutną historię niespełnionej miłości Ulryka Wirtemberskiego, który dźwiękiem tego instrumentu dawał wyraz swojej rozpaczy. Publikacja przedstawia ewolucyjną konsekwencję twórczości Paula Hindemitha w utworach kameralnych z udziałem waltorni. Załączone na płycie CD nagrania z udziałem autora jako artysty-wykonawcy dają odbiorcy czytelny obraz omawianego zagadnienia.
Praca poświęcona wybranym kompozycjom muzyki kameralnej Paula Hindemitha z udziałem waltorni podzielona została na trzy główne rozdziały. Pierwszy z nich poświęcony jest kwintetowi dętemu Kleine Kammermusik op. 24 nr 2. Uwypuklona została rola Festiwalu Kameralnej Muzyki Współczesnej w Donaueschingen, który stał się punktem zwrotnym w karierze zawodowej Hindemitha. Opatrzona przykładami nutowymi analiza przebiegu muzycznego wraz z uwagami interpretacyjno-wykonawczymi stanowi podsumowanie pierwszej części pracy. Rozdział drugi zawiera informacje na temat dorobku sonatowego kompozytora z zastrzeżeniem, że chodzi o dzieła dojrzałego okresu twórczości. Szeroka znajomość zagadnień w zakresie warsztatu wykonawczego niemalże każdego z instrumentów, na które Hindemith pisał swoje utwory wynikała nie tylko z wiedzy teoretycznej ale przede wszystkim własnych doświadczeń w grze na nich. Część ta zawiera kompleksowy opis muzycznej treści Sonaty na róg i fortepian, wraz z komentarzem dotyczącym interpretacji jej poszczególnych fragmentów. Ostatni rozdział poświęcony został Sonacie na cztery waltornie z roku 1952. Ujawnia on mało znany epizod z życia kompozytora. Dzieło powstało bowiem pod wpływem niemalże muzycznej prowokacji wywołanej przez czterech waltornistów z okolic Salzburga, którzy grając na peronie dworca kolejowego, zbudzili śpiącego w nocnym pociągu Hindemitha. Wyrazem wdzięczności wobec tak uroczego żartu było stworzenie jednego z najważniejszych kwartetów waltorniowych w historii tego gatunku. Część ta również, wzorem uprzednich, koncentruje się na interpretacyjnych aspektach utworu. Ukłonem dla wyjątkowej roli rogu w historii kultury niemieckiej było ujęcie w utworze wariacji na temat szesnastowiecznej pieśni Ich Schell mein Horn. Jej treść opowiada smutną historię niespełnionej miłości Ulryka Wirtemberskiego, który dźwiękiem tego instrumentu dawał wyraz swojej rozpaczy. Publikacja przedstawia ewolucyjną konsekwencję twórczości Paula Hindemitha w utworach kameralnych z udziałem waltorni. Załączone na płycie CD nagrania z udziałem autora jako artysty-wykonawcy dają odbiorcy czytelny obraz omawianego zagadnienia.