ISBN-13: 9783639890723 / Polski / Miękka / 2014 / 72 str.
to rozwa ania prowadzone woko warstwy wizualnej filmu i wielop aszczyznowa analiza wizerunkow g ownych bohaterow. Autorka wprowadza trzy, wzajemnie uzupe niaj ce si, perspektywy analityczne: antyczn, popkulturow oraz teori gender. Przedstawia wizerunek Leonidasa, a tak e pozosta ych Spartiatow, jako zbudowany z szeregu wzorcow estetycznych. Wskazuje na jego atrakcyjno jako adonisa, herosa, superbohatera, wojownika, czy macho i odsy a do zwi zanych z tymi okre leniami modeli wizerunkowych, rozszerzaj c siatk konotacji i estetycznych wp ywow. Czy film cz c je, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom widza i czy powstaje produkt doskona y? Tworcy buduj widowiskowy obraz mitu o bohaterze - posta m sk monumentalizuj, upraszczaj i brutalizuj, nast pnie estetyzuj, aby na koniec efektownie opakowa za pomoc nowoczesnych technik. Jaki jest jednak zwi zek obrazu filmowego z przemianami w sferze ikonicznej i obyczajowo ci? Czy "300" to tylko popkulturowa, wizualna rozrywka?"
to rozważania prowadzone wokół warstwy wizualnej filmu i wielopłaszczyznowa analiza wizerunków głównych bohaterów. Autorka wprowadza trzy, wzajemnie uzupełniające się, perspektywy analityczne: antyczną, popkulturową oraz teorię gender. Przedstawia wizerunek Leonidasa, a także pozostałych Spartiatów, jako zbudowany z szeregu wzorców estetycznych. Wskazuje na jego atrakcyjność jako adonisa, herosa, superbohatera, wojownika, czy macho i odsyła do związanych z tymi określeniami modeli wizerunkowych, rozszerzając siatkę konotacji i estetycznych wpływów. Czy film łącząc je, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom widza i czy powstaje produkt doskonały? Twórcy budują widowiskowy obraz mitu o bohaterze - postać męską monumentalizują, upraszczają i brutalizują, następnie estetyzują, aby na koniec efektownie opakować za pomocą nowoczesnych technik. Jaki jest jednak związek obrazu filmowego z przemianami w sferze ikonicznej i obyczajowości? Czy "300" to tylko popkulturowa, wizualna rozrywka?