ISBN-13: 9788381515535 / Polski / broszurowa / 2022 / 208 str.
Ta bogato ilustrowana książka wnikliwie opowiada historię rozwoju i służby najpopularniejszego powojennego czołgu T-55, który od lat 60. XX wieku zasilał armie blisko 40 krajów. Autorzy, wybitni znawcy tematu, czerpią z najnowszych badań archiwów rosyjskich oraz bogatej kolekcji zdjęć.Czołg T-55 wszedł do uzbrojenia w Związku Sowieckim w maju 1958 roku. W istocie powstał jako racjonalizatorska wersja czołgu T-54B: z silną armatą 100 mm i silnikiem dieslowskim W-2. W późniejszych latach wprowadzono w nim inne znaczne ulepszenia, w tym możliwość prowadzenia ognia przy użyciu przeciwpancernych pocisków rakietowych, dalmierze laserowe, większą moc wyjściową silnika i nowy układ jezdny oraz dodatkowe środki ochrony, szczególnie przeciwjądrowej.Mimo że T-55 był ściśle związany z projektami poprzednich sowieckich czołgów, należał do najbardziej znanych typów broni stworzonych przez Związek Sowiecki w okresie zimnej wojny i jednocześnie stał się jednym z najbardziej rozpowszechnionych typów uzbrojenia w historii. W Związku Sowieckim wyprodukowano blisko 23 tysiące egzemplarzy T-55 we wszystkich wersjach, 15 tysięcy w Polsce i Czechosłowacji, pewną niewielką liczbę w Rumunii, z kolei tysiące pochodnych wersji opuściły fabryki w Chińskiej Republice Ludowej. Łącznie wyprodukowano ponad 95 tysięcy sztuk tego wozu bojowego (i jego pochodnych) co zapewniło mu pierwsze miejsce pod względem liczebności na świecie.
Ta bogato ilustrowana książka wnikliwie opowiada historię rozwoju i służby najpopularniejszego powojennego czołgu T-55, który od lat 60. XX wieku zasilał armie blisko 40 krajów. Autorzy, wybitni znawcy tematu, czerpią z najnowszych badań archiwów rosyjskich oraz bogatej kolekcji zdjęć.Czołg T-55 wszedł do uzbrojenia w Związku Sowieckim w maju 1958 roku. W istocie powstał jako racjonalizatorska wersja czołgu T-54B: z silną armatą 100 mm i silnikiem dieslowskim W-2. W późniejszych latach wprowadzono w nim inne znaczne ulepszenia, w tym możliwość prowadzenia ognia przy użyciu przeciwpancernych pocisków rakietowych, dalmierze laserowe, większą moc wyjściową silnika i nowy układ jezdny oraz dodatkowe środki ochrony, szczególnie przeciwjądrowej.Mimo że T-55 był ściśle związany z projektami poprzednich sowieckich czołgów, należał do najbardziej znanych typów broni stworzonych przez Związek Sowiecki w okresie zimnej wojny i jednocześnie stał się jednym z najbardziej rozpowszechnionych typów uzbrojenia w historii. W Związku Sowieckim wyprodukowano blisko 23 tysiące egzemplarzy T-55 we wszystkich wersjach, 15 tysięcy w Polsce i Czechosłowacji, pewną niewielką liczbę w Rumunii, z kolei tysiące pochodnych wersji opuściły fabryki w Chińskiej Republice Ludowej. Łącznie wyprodukowano ponad 95 tysięcy sztuk tego wozu bojowego (i jego pochodnych) co zapewniło mu pierwsze miejsce pod względem liczebności na świecie.