ISBN-13: 9788371252341 / Polski / Miękka / 2013 / 229 str.
Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne pod względem wyglądu i sposobu użytkowania są podobne do klasycznych mostów. Elewacje obiektów wykonanych z powłok o kształcie parabolicznym są zbliżone do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłoki z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami ich pracy do mostów zintegrowanych.Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach podano analogię ich budowy do obiektów wykonanych z powłok betonowych. W pracy analizuje się problemy wykonawcze konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużej rozpiętości, a nie przepustów, czyli obiektów komunikacyjnych o małej rozpiętości.Porównując tytuł książki i jej treść można dostrzec wieloznaczność słowa „budowa”.Zasadnicza część książki dotyczy obliczeń powłok w fazie budowania obiektu, czyli układania zasypki gruntowej. W wielu przypadkach w czasie budowy następuje faktyczne sprawdzenie nośności obiektu, które ma podobne znaczenie, jak badanie odbiorowe mostu.Drugie znaczenie słowa „budowa” jest związane z kształtowaniem konstrukcji obiektu. W tym zakresie przedstawiono możliwości projektowania powłok z blach falistych odpowiednio do ich projektowej geometrii. Określono graniczne możliwości stosowania blach falistych, również z nakładkami.W trzecim aspekcie słowa „budowa” ujęto technologię bezpiecznego układania zasypki z przykładami ingerencji w ten proces w sytuacjach awaryjnych.(...)Trudne do modelowania, również z użyciem programów MES, fazy budowy konstrukcji gruntowo-powłokowej zilustrowano własnymi przykładami obliczeń, które mogą mieć zastosowanie w projektowaniu, a równocześnie walory dydaktyczne. Niniejsza książka jest trzecim w Polsce opracowaniem monograficznym na temat konstrukcji gruntowo-powłokowych. Nie wyczerpuje ona tematyki dotyczącej użytkowania tych konstrukcji jako obiektów komunikacyjnych. Przydatną w tym zakresie byłaby monografia dotycząca przepustów, a więc konstrukcji o mniejszej rozpiętości, ale najliczniejszych w budownictwie mostowym. Istotne dla rozwoju mostowych obiektów gruntowo-powłokowych w układzie skrzynkowym są oddziaływania dynamiczne. W tym zakresie trwają badania rozpoznawcze – szczególnie ważne w odniesieniu do obiektów kolejowych dostosowanych do dużych prędkości.Spis Treści Mostowe konstrukcje zintegrowane Obiekty gruntowo-powłokowe Powłoki obiektów gruntowo-powłokowych Deformacja podatnej powłoki w trakcie układania zasypki Prognoza bezpieczeństwa powłoki podczas budowy Posadowienie obiektów gruntowo-powłokowych Układanie zasypki gruntowej Wyposażenie obiektu i zabezpieczenia utrzymaniowe powłokWrocławska Seria Wydawnicza Inżynierii MostowejSeria adresowana jest do inżynierów i studentów chcących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie najnowszych osiągnięć inżynierii mostowej. Przewidywaliśmy, że w serii wydawane będą głównie prace autorów ze środowiska wrocławskiego, ale dopuszczamy możliwość wydawania również prac autorów z innych środowisk. Dotychczas w ramach Wrocławskiej Serii Wydawniczej Inżynierii Mostowej ukazały się: Projektowanie stalowych kładek dla pieszych - II Wydanie Obliczenia mostów z betonowych belek prefabrykowanych - II Wydanie Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych Modelowanie sprężenia mostów Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych